RSS
Hello! Welcome to this blog. Rasai keseronokan di dalam blog ini. Saya harap anda enjoy sentiasa. Have a nice day!!!.

Biodiversity


Biodiversity merupakan makhluk yang hidup di atas muka bumi ini secara keseluruhannya. Termasuklah haiwan, manusia dan tumbuhan. Mereka hidup di dalam satu kelompok yang dipanggil Ekosistem.

Ekosistem merupakan satu kelompok interaksi di antara hidup dengan bukan hidup. Seperti kita manusia, membela haiwan, menanam pokok dan berinteraksi dengan mereka. Ekosistem sangat penting dalam menjalankan kitaran hidupan yang sempurna. Hal ini disebabkan setiap oragnisma memerlu diantara satu sama lain. Seperti rantai makanan:

Rumput ---> Lembu ---> Manusia

dan seperti juga kitaran karbon dioksida yang memerlukan manusia dan tumbuhan. Kitaran seperti inilah yang membantu kita untuk hidup. Kitaran seperti ini juga dipanggil sebagai SUNNATULLAH iaitu peraturan Allah telah ditentukan-Nya.

Kita perlu bersyukur kepada ALLAH yang sentiasa memberi kita pelbagai nikmat di dunia ini seperti bernafas, bercakap, mendengar, dan lebih 1001 nikmat lagi yang tidak dapat dihitung oleh kita. Jadi sama-sama kita fikirkan dengan nikmat yang telah diberi oleh-Nya. Wassalam

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Hiburan Remaja. All rights reserved.
Free WordPress Themes Presented by EZwpthemes.
Free Blogger Layouts | Bloggerized by Miss Dothy